loading...
کدبانو
محسن بازدید : 7328 شنبه 24 دی 1390 نظرات (0)

طرز تهیه خورش 16  نوع


طرز تهیه خورش بامیه

طرز تهیه خورش بادمجان

طرز تهیه خورش باقلاقاتق

طرز تهیه خورش خلال بادام

طرز تهیه تاراتو (یونانی)

طرز تهیه خورش گوجه سبز

طرز تهیه خورش كدو بادنجان

طرز تهیه خورش قیمه

طرز تهیه خورش قیمه با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه خورش فسنجان

طرز تهیه خورش میگو ساده

طرز تهیه خورش‌ گل‌ كلم‌ با اسفناج‌

طرز تهیه خورش مرغ بالتی

طرز تهیه خورش ریواس

طرز تهیه خورش آلو و اسفناج

طرز تهیه خورش فسنجان

طرز تهیه خورش میگو ساده

طرز تهیه خورش‌ گل‌ كلم‌ با اسفناج‌

طرز تهیه خورش مرغ بالتی

طرز تهیه خورش ریواس

طرز تهیه خورش آلو و اسفناج


http://www.noorsabet.com/wp-content/uploads/2010/12/9kp8p5.jpg

طرز تهیه خورش بامیه

● مواد لازم:
▪ ۷۵۰ گرم گوشت ماهیچه یا مغزران گوساله
▪ ۷۵۰ گرم بامیه
▪ ۳ قاشق پیاز سرخ کرده
▪ ۲ قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی
▪ آبلیمو ۳ قاشق سوپ خوری
▪ نمک و فلفل به مقدار کافی
● طرز تهیه:
گوشت را میشوئیم و قطعه قطعه میکنیم سپس آنرا با پیاز سرخ کرده، در قابلمه ریخته و با مقداری آب روی حرارت ملایم میگذاریم تا کاملا بپزد. بامیه را میشوئیم و فقط چوبهای ته آنرا میگیریم، آنرا در ظرف آب جوشی ریخته با یک قاشق نمک و میگذاریم تا کمی بپزد. باید دقت کرد تا بامیه زیاد پخته نشود تا لیزی آن در نیاید. سپس بامیه را در صافی ریخته رب و آب لیمو و نمک و فلفل را به خورشت اضافه کرده بعد از دو سه جوش بامیه را داخل آن ریخته و میگذاریم تا جا بیافتد.



طرز تهیه خورش بادنجان

● مواد لازم:
▪ نیم کیلو گوشت ماهیچه یا مغزران
▪ ۷ عدد بادنجان قلمی متوسط
▪ ۲ قاشق پیاز سرخ کرده
▪ یک قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی
▪ دو قاشق آب لیمو یا ۵ عدد لیمو عمانی
▪ نمک و فلفل و ادویه خورشتی به مقدار کافی
● طرز تهیه:
گوشت را میشوئیم و قطعه قطعه میکنیم سپس آنرا با پیاز و ۴ لیوان آب در دیگ ریخته و روی حرارت ملایم میگذاریم تا کاملا بپزد. بعد بدان نمک و فلفل و ادویه خورشتی اضافه کرده و رب را داخل گوشت میریزیم و کمی هم بدان آب لیمو میزنیم یا لیمو عمانی اضافه میکنیم. دقت کنید که وقتی گوشت پخته میشود باید حدود یک لیوان آب داشته باشد.
بادنجانها را پوست میکنیم و بدان کمی نمک زده و با حرارت ملایم سرخ میکنیم. سپس بادنجانها را در گوشت میریزیم تا با آب گوشت چند قل بزند. دقت کنید که بادنجانها له نشوند. حال خورشت آماده است با پلو نوش جان نمائید.



طرز تهیه خورش باقلاقاتق

● مواد لازم:
▪ ۳ کیلو گرم باقلای رشتی سبز و تازه یا ۵۰۰ گرم باقلای رشتی خشک
▪ ۴ قاشق غذاخوری شوید (خشک یا تر)
▪ ۳ عدد تخم مرغ
▪ یک و نیم بته سیر
▪ نصف قاشق چایخوری زردچوبه
▪ ۲۵۰ گرم روغن یا کره
▪ فلفل و نمک به مقدار کافی
● طرز تهیه:
یکی از معروفترین خورشتهای گیلان، باقلاقاتوق است. باقلای رشتی دو پوسته است که باید هر دو پوست آنرا گرفت. امروزه میتوان این باقلا را بصورت پوست گرفته و آماده در میدان تجریش تهران یافت. نمونه خشک آن که دارای یک پوست میباشد و بسیار شبیه لوبیا میباشد در مغازه های ایرانی خارج از کشور نیز فروخته میشود که باید آنرا یک شب در آب ولرم خیس نموده و سپس پوست آنرا گرفت.
باقلای رشتی را با سیر ریز شده و زردچوبه و شوید و روغن مخلوط نموده و تفت میدهیم. آنگاه بدان آب اضافه مینماییم تا روی باقلا را بگیرد. حرارت را کم مینماییم تا آهسته بجوشد و باقلا بپزد. مراقب باشید باقلا له نشود. سپس تخم مرغ را در آن شکسته و در ظرف را میگذاریم تا تخم مرغ بسته شود. نمک و فلفل زده و سرو مینماییم. این خورشت با برنج، ماهی دودی یا شور، زیتون پرورده صرف میشود.




طرز تهیه خورش باقلاقاتق

▪ مواد لازم (برای ۶ نفر):
▪ گوشت ماهیچه یا مغز ران نیم کیلو
▪ به ۱ کیلو (۵عدد)
▪ پیاز ۱ عدد متوسط
▪ روغن زیتون به مقدار کافی
▪ رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری پر
▪ آلو ۱۵ تا ۲۰ عدد
▪ نمک، زردچوبه، دارچین به مقدار دلخواه
▪ لپه نصف استکان
● طرز تهیه:
پیاز را خرد کرده و در روغن زیتون تفت می دهیم. گوشت را به صورت مکعب های ریز خرد و تکه تکه کرده و پس از شستن، در پیاز کمی تفت می دهیم. به را پوست کنده، چهار قاچ می کنیم. دانه های آن را جدا و هر خلال را ۳ قسمت کرده و در کمی روغن زیتون تفت می دهیم (تا حدی که کمی طلایی شود). گوشت، پیاز داغ، به، آلو و لپه خیس کرده را درون قابلمه ریخته حدود ۳ لیوان آب به آن اضافه می کنیم. قابلمه را روی اجاق گذاشته تا با حرارت کم بپزد. رب گوجه فرنگی و ادویه را در حین پخت به آن اضافه می کنیم. حدود ۲ ساعت طول می کشد تا پخته شود. در صورت تمایل می توان کمی آب لیمو به آن اضافه کرد که طعم ترش و شیرین به غذا می دهد. توجه شود که حرارت زیاد موجب له شدن این غذا خواهد شد. خورشت به راه هم می توان با برنج میل کرد و هم با نان.




طرز تهیه خورش خلال بادام

●مواد لازم:
▪ گوشت گوساله:۷۰۰ گرم
،▪ بادام خلال شده:
▪ ۱۰۰ گرم،
▪ پیاز:۱ عدد متوسط،
▪ لیمو عمانی :به مقدار دلخواه،
▪ زرشک سیاه:۳/۱ فنخان،
▪ زعفران و نمک : به میزان دلخواه،
▪ رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق
● طرز تهیه:
گوشت را به قطعات ریز خرد میکنیم. خلال بادام را چند ساعت قبل در یک ظرف آب خیس میکنیم.
پیاز ها را هم ریز خرد کرده ودر کمی روغن تفت میدهیم.بعد از چند دقیقه گوشتها را اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت میدهیم.زعفران آب کرده را به این مخلوط میافزاییم.سپس سه لیوان آب را به همراه خلال بادام به ظرف افزوده و می گذاریم تا گوشتها و بادام تقریبا بپزند.
۱ربع قبل از اتمام پخت زرشکها و رب را با کمی روغن تفت داده و به خورش میافزاییم و همین طور لیمو عمانی.
این خورش بومی شهر کرمانشاه است که در مجالس در این شهر مصرف میشود.




طرز تهیه تاراتو (یونانی)

● مواد لازم برای ۶ نفر:
▪ بادنجان دلمه ای یا بادنجان قلمی بدون تخم ۱ و نیم کیلو گرم
▪ فلفل قرمز دلمه ای ۲ عدد
▪ فلفل سبز دلمه ای ۲ عدد
▪ ماست کیسه ای ۵۰۰ گرم
▪ فلفل قرمز کوبیده ۱ قاشق چایخوری
▪ لیمو ترش ۲ عد(یا ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری آبلیمو)
▪ روغن زیتون ۴ تا ۵ قاشق سوپخوری
▪ سیر ۱ بوته
▪ فلفل قرمز تند بمقدار کم
▪ زیتون سیاه ۱۵۰ گرم
● طرز تهیه:
بادنجانها و فلفلهای سبز و قرمز را شسته، خشک می کنیم و آنها را در سینی فر می گذاریم. سینی را روی پایین ترین پنجره فر با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار می دهیم تا بادنجان ها و فلفل ها کاملا پخته و نرم شوند(معمولا ۴۵ دقیقه برای پختن آنها کافی است.البته اگر تعدادی از آنها زودتر پختند،از فر بیرونشان می آوریم).تخم فلفل ها را می گیریم. بادنجانها را پوست کنده، سر آنها را نیز می بریم و فلفل ها و بادنجان ها را خوب نرم می کنیم. بعد پوست سیر را گرفته، می کوبیم تا کاملا نرم شود. آبلیمو را با سیر فلفل قرمز کوبیده و فلفل قرمز تند و کمی نمک داخل مایه بادنجان و فلفل می ریزیم. روغن زیتون را کم کم با ماست مخلوط می کنیم و در ظرف می ریزیم و روی آن را با زیتون سیاه تزئین می کنیم. ظرف را برای مدتی در یخچال می گذاریم تا تاراتو کاملا سرد شود. برای نرم کردن بادنجان و فلفل بهتر است از میکسر یعنی مخلوط کن برقی استفاده شود




طرز تهیه خورش گوجه سبز

● مواد لازم:
▪ گوشت خورشی ۵۰۰گرم
▪ نعنا و جعفری یک کیلو
▪ گوجه سبز نیم کیلو
▪ پیاز درشت یک عدد
▪ روغن مایع ۱۵۰ میلی لیتر
● طرز تهیه:
گوشت را خرد کرده و بشویید و پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. در یک قابلمه مناسب ۲ قاشق روغن بریزید و داغ کنید. پیاز را در روغن سرخ کنید تا طلایی شود.
گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. ۳ تا ۴ لیوان آب افزوده، خورش را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار داده، صبر کنید تا گوشت، خوب نیم پز شود.
نعنا و جعفری را با باقیمانده روغن سرخ کنید و پس از نیم پز شدن گوشت به خورش اضافه کنید. دقت کنید اگر نعنا و جعفری را از همان ابتدا به خورش اضافه کنید کمی تلخ می شود.
گوجه سبزها را نیز شسته و به خورش اضافه کنید. صبر کنید تا خورش کم کم پخته شود و کاملا جا بیفتد. اگر گوجه ها به اندازه کافی ترش نباشند می توانید یک قاشق سوپ خوری آبلیمو به خورش بیفزایید.
اگر خورش گوجه سبز را دوست دارید راه هایی وجود دارد که این خورش را در فصول دیگر سال نیز که گوجه سبز نیست تهیه کنید.
یکی از این روش ها فریزکردن گوجه سبز و نگهداری از آن به صورت یخ زده است. البته در این صورت باید گوجه سبز را دیرتر به خورش اضافه کنید. چون پس از یخ زدن زودتر می پزد و ممکن است له شود.
روش دیگر برای نگهداری از گوجه سبز برای مدت طولانی قراردادن آن در آب نمک است. گوجه سبزهایی که به این صورت نگهداری می شوند مقداری نمک جذب می کنند، بنابراین باید نمک کمتری به خورش بزنید و یا مقدار نمک را در آخر طبخ اندازه کنید.




طرز تهیه خورش كدو بادنجان

خورش ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و در هر قومی با طعمی خاص و به شكل متفاوت تهیه می شوند. برای مثال فسنجان را تهرانی ها شیرین دوست دارند، اما اقوامی كه در شمال كشور زندگی می كنند، مزه ترش آن را دوست دارند.
خورش كنگر در میان اقوام آذربایجانی با رب طبخ می شود و كاملاً قرمز رنگ است اما شمالی ها آن را با سبزی تهیه می كنند و هزاران هزار تفاوت دیگر.
این بار می خواهیم طبخ یكی از خورش هایی را كه به كرات آن را میل كرده اید اما ممكن است چند عادت غلط را در تهیه آن تكرار كرده باشید، برایتان بازگو كنیم و اینكه با رعایت چند نكته ظریف، می توانید ارزش غذایی آن را چند برابر كنید:
▪ كدو و بادنجان را تا آنجا كه امكان دارد سرخ نكنید بلكه تازه آن را در غذا بریزید. از سرخ كردن و فریز كردن این سبزی ها تا جایی كه امكان دارد اجتناب كنید. اگر كدوها پوست نازك و تازه دارند، آنها را با پوست به غذا اضافه كنید.
▪ اگر تصمیم دارید كدو و بادنجان را سرخ كنید، بهتر است قبل از سرخ كردن، آنها را به سفیده تخم مرغ آغشته كنید. این كار موجب می شود میزان روغن مصرفی آنها در حین سرخ كردن كاهش پیدا كند.
▪ به جای گوشت قرمز از مرغ (البته بدون پوست) استفاده كنید و از سرخ كردن گوشت نیز قبل از تهیه خورش دوری كنید، زیرا سرخ كردن اضافی، روغن غذا را افزایش داده، موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
▪ به جای رب از گوجه فرنگی تازه استفاده كنید. جالب است بدانید لیكوپن یا همان تركیب ضد سرطان موجود در این سبزی، با حرارت دادن خاصیت ضد سرطانی چندین برابر پیدا می كند.
▪ به جای روغن و سرخ كردن مكرر سعی كنید از ادویه گوناگون برای طعم دادن غذایتان استفاده كنید. بسیاری تصور می كنند ادویه موجب چاقی می شود، در حالی كه این طرز تفكر صحیح نیست. ادویه غذا را خوشمزه تر می كند و نیاز به استفاده از روغن را به شدت كاهش می دهد.
▪ از آنجایی كه سبزی ها نیاز كمتری به حرارت دادن دارند، بهتر است آنها را آخر كار به سایر مواد اضافه كنید تا مواد مغذی موجود در آنها كمتر از میان برود. به علاوه بهترین روش برای طبخ گوشت استفاده از زودپز است، زیرا هم سریع تر است و هم بخاری كه زمان پخت تولید می شود، از محفظه خارج نشده، دوباره محتوای غذا باز می گردد.
▪ به جای آبكش كردن برنج، آن را به شكل كته آماده كنید تا مواد مغذی آن حفظ شود.
▪ می توانید با انواع دیگری از مواد غذایی یا سبزیجات تازه نظیر هویج، قارچ، كرفس و حتی سیب زمینی و موادی از این قبیل ارزش غذایی غذایتان افزایش دهید.




طرز تهیه خورش قیمه

●مواد لازم :
▪ گوشت خورشی ۵/۰ کیلو
▪ پیاز ۲ عدد
▪ سیب زمینی ۴۰۰ گرم
▪ لپه ۲۰۰ گرم
▪ لیمو عمانی ۵ عدد
▪ رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
▪ نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
▪ روغن به مقدار لازم
● طرز تهیه :
پیاز را ریز خرد کنید و با مقداری روغن در قابلمه یا زودپز تفت دهید. لپه را بشویید. گوشت را قطعه قطعه خرد کنید و با پیاز و لپه شسته شده تفت دهید. در موقع تفت دادن به مقدار کافی فلفل و زردچوبه هم به مواد اضافه کنید. همین که رنگ گوشت عوض شد، مقداری آب روی آن بریزید و بگذاریید با شعله ملایم بپزد. بعد از یک ساعت، لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه کنید. سپس حرارت شعله را کم کنید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. در انتهای پخت خورش ، نمک و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. وقتی خورش به روغن افتاد و مواد خورش کاملاً پخت، شعله را خاموش کنید.
سیب زمینی ها را پوست بکنید و خلال کنید و با روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید. بعد از اینکه خورش را در ظرف کشیدید، سیب زمینی های سرخ شده را روی آن بریزید ( یا می توانید قبل از ریختن خورش در ظرف ، سیب زمینی ها را در آن بریزید و هم بزنید ).
در صورت تمایل می توانید مقدار خیلی کم هم دارچین روی ظرف خورش بریزید که البته بستگی به ذائقه شما دارد. همچنین می توانید برای تزئین خورش در میهمانی ها ، مقداری از سیب زمینی را مطابق تصویر بالا به صورت گل ببرید و سرخ کنید.




طرز تهیه خورش قیمه با گوشت چرخ کرده

● مواد لازم:
▪ لپه ۲ استکان
▪ گوشت چرخ کرده ۲۵۰گرم
▪ لیمو عمانی ۴ عدد
▪ پیاز متوسط اعدد
▪ رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
▪ آب ۲ تا ۳ لیوان
▪ نمک فلفل زردچوبه دارچین زعفران
● طرز تهیه:
ابتدا بمدت نیم تا ۱ ساعت لپه را میخیسانیم.
پیاز را بسیار ریز خرد کرده و به ان نمک و زردچوبه اضافه نموده و سرخ میکنیم تا طلایی شود. به پیاز طلایی شده، گوشت را اضافه نموده و تفت میدهیم .در ماهیتابه را گذاشته تا گوشت کمی دیگر تفت داده شود حال به این مواد لپه خیس داده شده و لیمو عمانی که از چند جا سوراخ شده و رب گوجه اضافه نموده و تفت میدهیم.به مواد آب را اضافه کرده و بعد از جوش آمدن آب شعله را ملایم کرده تا خورش بپزد.
نیم ساعت قبل از پایان کار نمک فلفل زردچوبه و زعفران را اضافه میکنیم.
برای تزیین روی خورش میتوانیم از سیب زمینی سرخ شده یا بادمجان سرخ شده ویا گوجه فرنگی سرخ شده استفاده کنیم.
این خورش با برنج میل میشود.




طرز تهیه خورش فسنجان

مواد لازم:
مرغ پاك كرده: یك عدد
مغز گردو چرخ كرده: نیم كیلو
رب انار: ۴ تا ۵ قاشق سوپ خوری
نمك: به مقدار دلخواه
دستور تهیه:
ابتدا مرغ را پخته سپس گردو را به آن اضافه می كنیم و رب انار به اندازه كه رنگ دلخواهتان به وجود بیاید و روی حرارت ملایم می گذاریم تا آهسته بجوشد و می گذاریم تا خورش كاملا به روغن بیافتد. در صورت ترش بودن خورش كمی شكر اضافه می كنیم.
توضیح: در صورتیكه آب انار استفاده می كنیم، یكی دو لیوان آب زیادتر می ریزیم. زیرا فسنجان باید با آب بیشتر و مدت طولانی تری بجوشد تا روغن بیفتد.



طرز تهیه خورش میگو ساده

● مواد لازم:
▪ میگو ۱ کیلوگرم
▪ سیب زمینی ۱کیلوگرم
▪ گوجه فرنگی ۲۵۰گرم(رب گوجه ۳قاشق غذاخوری)
▪ نمک به مقدار لازم
▪ فلفل و زرد چوبه به اندازه لازم
▪ ادویه به اندازه لازم
▪ روغن به اندازه لازم
▪ پیاز ۱۵۰گرم
▪ آب لیمو ۲ قاشق غذاخوری
● طرز تهیه:
میگوها را پوست کنده روده پشتی آن را خارج می کنیم. پس از شستن صبر می کنیم تا آب آن گرفته شود .
پیاز را خرد و آن را تا حد طلایی رنگ سرخ می کنیم.ابتدا زردچوبه و سپس میگو ها را به آن اضافه و حدود ۲ دقیقه آن را تفت می دهیم. بعد بقیه مواد را به آن می افزاییم و می گذاریم ۱۰ دقیقه بجوشد سپس سیب زمینی سرخ شده را روی آن می ریزیم



طرز تهیه خورش‌ گل‌ كلم‌ با اسفناج‌

●مواد لازم‌ برای‌ ۴ تا ۶ نفر:
گل‌ كلم‌ متوسط (گل‌ شده‌) پنج‌ لیوان‌
سیب‌ زمینی‌ متوسط: سه‌ عدد
اسفناج‌ پاك‌ كرده‌: یك‌ كیلو
هویچ‌ متوسط: دو عدد
زنجبیل‌ خشك‌: نصف‌ قاشق‌ مربا خوری‌
سیر خردل‌: دو قاشق‌ چای‌ خوری‌
ماست‌ كم‌ چرب‌: یك‌ سوم‌ لیوان‌
آرد سفید: دو قاشق‌ غذا خوری‌
نمك‌: نصف‌ قاشق‌ چای‌ خوری‌
روغن‌ زیتون‌: یك‌ قاشق‌ غذا خوری‌
●طرز تهیه‌:
در یك‌ ماهی‌ تابه‌ بزرگ‌ روغن‌ زیتون‌ را گرم‌می‌كنیم‌ و زنجبیل‌ و سیر را به‌ آن‌ اضافه‌ می‌نمایم‌ وهم‌ می‌زنیم‌ تاكمی‌ نرم‌ شوند. گل‌ كلم‌ گل‌ شده‌ وسیب‌ زمینی‌ پوست‌ كنده‌ و هویچ‌ را كه‌ به‌ شكل‌مكعبی‌ خرد كرده‌ایم‌ به‌ ان‌ اضافه‌ می‌كنیم‌ و به‌مدت‌ پنج‌ دقیقه‌ تفت‌ می‌دهیم‌ سپس‌ آب‌سبزیجات‌ و خردل‌ را می‌جوشانیم‌ و به‌ مواد دیگرمی‌افزایم‌ و در ظرف‌ را می‌گذاریم‌ تا كمی‌ نرم‌شوند.اسفناج‌ را شسته‌ و خرد می‌كنیم‌ و با نمك‌ به‌سبزیجات‌ اضافه‌ می‌كنیم‌ تا حدود پنج‌ دقیقه‌ روی‌حرارت‌ بماند.
در ظرفی‌ ماست‌ و آرد را مخلوط می‌كنیم‌ وداخل‌ سبزیجات‌ می‌ریزیم‌ و حدود دو الی‌ سه‌دقیقه‌ هم‌ می‌زنیم‌ تا كمی‌ غلیظ شود. اكنون‌خورش‌ جا افتاده‌ و اماده‌ سرو است‌.





طرز تهیه خورش مرغ بالتی

درباره زنجبیل
ریشه های غده ای و قطور این گیاه نی مانند از عهد باستان به عنوان ادویه ای مفید در طباخی و طب مورد استفاده قرار می گرفته است. زنجبیل كه امروزه در مناطق استوایی به صورت گسترده ای كشت می شود، خواص به اصطلاح گرمی یا گرمابخشی دارد كه از آن ماده ای بسیار مفید برای دفع انواع سرماخوردگی ها از بدن می سازد ضمن آنكه عفونت ها را پیش از آنكه در بدن مستقر شوند معدوم می نماید. تركیبات ضدعفونی كننده زنجبیل كه به صورت روغن های فرار در آن وجود دارند سیستم ایمنی بدن را فعال می كنند از این رو مصرف زنجبیل در پیشگیری از سرماخوردگی ها، برونشیت ها، عفونت های لوزه و گوارشی موثر است.
در متون پزشكی چینی كه از ۲۰۰۰ سال پیش به جا مانده اند و نیز بسیاری از نسخ قدیمی شرقی به زنجبیل اشاره شده است. در سال ۱۶۰۰ میلادی شخصی به نام لردزوچی زنجبیل را برای اولین بار به انگلستان برد و دوست گیاه شناس او تاثیر مثبت زنجبیل در گرمابخشی را تایید و مصرف آن را برای كمك به سوءهاضمه تجویز می نماید. در گذشته برای كاهش فشار خون بالا خمیری از زنجبیل آسیاب شده با آب سرد تهیه می كردند و آن را روی پیشانی شخص بیمار قرار می دادند اما امروزه افزودن كمی زنجبیل به رژیم غذایی برای رسیدن به چنین نتیجه ای كافی محسوب می شود.
خوردن زنجبیل قلب و سیستم گردش خون را تحریك می كند و موجب ایجاد احساس گرما و سلامتی در بدن شده تولید نشاط و سرزندگی می كند. نوشیدن یك فنجان چای داغ زنجبیل در ابتدای سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، زمان شروع احساس خستگی، سرما و كوفتگی در بدن، موجب افزایش تعریق، پایین آمدن تب و دفع سموم از بدن می شود و حالت زكام را برطرف می كند. زنجبیل در ریه ها به عنوان یك خلط آور نیز اثر می كند و سبب دفع خلط و ترشحات از سینه و تسریع در بهبود عفونت های ریه ای می شود.
در هندوستان برای درمان سرفه در كودكان به آنها دم نوش زنجبیل تازه می نوشانند. زنجبیل پروسه گوارشی را بهبود می بخشد، معده و روده ها را تقویت می كند و ترشح آنزیم های گوارشی را تحریك می كند. زنجبیل اثر مثبتی بر روی بی خوابی دارد به ویژه بی خوابی های دوران بارداری و یا ناشی از مسافرت. زنجبیل سوءهاضمه را برطرف می كند و امعا و احشا را از سموم پاك كرده، نفخ، اسپاسم و گرفتگی روده ها را رفع می كند. تحقیقات نشان می دهند زنجبیل از لخته شدن خون جلوگیری می كند، كلسترول را كاهش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. به علاوه دارای آنتی اكسیدان هایی است كه پروسه پیری را به تعویق می اندازند.
جویدن زنجبیل تازه درد دندان را تسكین می دهد. ماساژ دادن مفاصل دردناك با روغن زنجبیل نیز موجب تسكین درد آنها می شود. اما از آنجا كه زنجبیل به شدت گرمابخش است مصرف آن به افرادی كه طبیعتشان تحمل گرمی را ندارد و یا اشخاصی كه دچار زخم معده و یا روده هستند توصیه نمی شود.
زنجبیل در طباخی ایرانی امروز چندان مورد استفاده نیست اما در بسیاری از كشورها مانند چین، تایلند و هند مصرف فراوانی دارد. در اینجا نمونه ای از یك نوع غذای هندی كه در آن از زنجبیل استفاده شده ملاحظه می كنید.
● خورش مرغ بالتی
▪ مواد لازم:
۳ قاشق سوپخوری روغن مایع
۳ عدد پیاز متوسط خلال شده
۳ عدد گوجه فرنگی متوسط
۱ قطعه ۵/۲ سانتی دارچین نكوبیده
۲ عدد دانه هل
۴ دانه فلفل سیاه درسته
نصف قاشق چایخوری زیره سیاه
۱ قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده
۱ قاشق چایخوری سیر رنده شده
نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز
۱ قاشق چایخوری نمك
۱ عدد مرغ حدود ۱ تا ۵/۱ كیلوگرمی خرد شده به ۸ قطعه و پوست گرفته
(در صورت تمایل می توانید از ۶۷۵ گرم گوشت مرغ بدون استخوان و خرد شده استفاده كنید)
۲ قاشق سوپخوری ماست
۴ قاشق سوپخوری آبلیمو
۲ قاشق سوپخوری گشنیز خرد شده
۲ عدد فلفل سبز خرد شده
روغن را در تابه بزرگ و گودی داغ كنید. پیاز را در روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی شود. گوجه فرنگی ها را ابتدا نصف كنید و سپس به صورت برش های نازك خرد كنید. گوجه فرنگی ها را به پیاز اضافه كنید و چند دقیقه تفت دهید سپس دارچین و هل، فلفل سیاه، زیره، زنجبیل، سیر، فلفل قرمز و نمك را اضافه كنید. حرارت اجاق را كم كنید و مواد را ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید.
قطعات گوشت مرغ را دو تا دو تا اضافه كنید و هر دو قطعه را حدود ۷ دقیقه تفت دهید تا كاملاً به مواد خورش آغشته شود و سپس دو قطعه بعدی را اضافه كنید. حدود یك استكان آب به غذا اضافه كنید و در تابه را ببندید. بگذارید غذا با حرارت كم حدود ۳۰ دقیقه بپزد تا گوشت مرغ كاملاً پخته شود. در صورت نیاز ممكن است كمی آب اضافه كنید. ماست را به خورش بیفزایید و خوب مخلوط كنید سپس در ظرف را ببندید و بگذارید با حرارت كم ۱۵ دقیقه دیگر بپزد. سپس آبلیمو، گشنیز و فلفل سبز را اضافه كنید و پس از ۲ دقیقه با برنج و یا به صورت خوراك سرو نمایید.

سپیده سلیمی




طرز تهیه خورش ریواس

مواد لازم:

ریواس ۱ کیلو
گوشت گوسفند نیم کیلو
پیاز ۲ عدد
شکر ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و روغن به مقدار کافی
نعنا ۲۰۰ گرم
جعفری ۲۰۰ گرم

پیاز ها را خرد کرده و در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شوند. گوشت را ریز ریز کرده و با پیازها مخلوط می کنیم و سرخ می کنیم تا وقتی که رنگ آن عوض شود . ۲ تا ۳ لیوان آب جوش به آن اضافه می کنیم و می گذاریم تا در حرارت متوسط برای ۴۵ دقیقه بجوشد. ریواس ها را با دقت می شوییم و آنها را به قطعات ۳ سانتیمتری می بریم . نعنا و جعفری را به خوبی ریز می کنیم و در روغن سرخ می کنیم . ریواس ، نعناع ، جعفری ، شکر ، نمک و فلفل را به گوشت اضافه می کنیم و می گذاریم برای ۱۰ دقیقه بجوشد . خورش آماده سرو است.

البته باید دقت کنیم تا ریواس ها خیلی نرم نشوند .




طرز تهیه خورش آلو و اسفناج

مواد لازم :
نیم كیلوگوشت گوسفند
یك كیلو اسفناج
آلو برقانی۱۵۰ گرم
پیازسرخ شده ۲ قاشق سوپخوری
آبلیمو یا آب نارنج به مقدار كافی
نمك و فلفل به مقدار كافی
طرز تهیه :

گوشت را چند تكه كرده ، می شوییم و كمی تفت می دهیم. سپس آن را همراه با ۲ لیوان آب ، پیازسرخ شده و آلوبرقانی با حرارت ملایم می پزیم . اسفناج را بعد از پاك كردن ، كمی خرد می كنیم و در روغن تفت می دهیم .
بعد از پختن گوشت، اسفناج را به آن اضافه كرده و صبر می كنیم تا خورش با ترشی و نمك وفلفل جا بفتد.

نكات تغذیه ای :
۱- اسفناج منبع خوبی ازاسید فولیك است به همین دلیل مصرف آن برای خانم های باردار مفید می باشد.
۲- اسفناج دارای هر سه ویتامین بتا– كاروتن ، EوC می باشد كه هر سه دارای خاصیت آنتی اكسیدانی هستند و باعث پیشگیری از انواع سرطان و ناراحتی قلبی – عروقی می شوند.
۳- مواد لعابی اسفناج برای مخاط و مفاصل بدن لازم است.
۴- اسفناج به علت دارا بودن منیزیم ، خاصیت ضد سرطانی داشته و گلبول های خون را افزایش می دهد.
۵- نكته مهم در پختن اسفناج این است كه نباید آب آن را دور ریخت، زیرا منیزیم در آب آن موجود است.
چهارگروه از افراد بایستی از مصرف اسفناج خود داری كنند:
۱- مبتلا یان به بیماری كبد
۲- كسانی كه درد مفاصل و روماتیسم دارند
۳- كسانی كه سنگ كلیه دارند
۴- مبتلایان به ورم معده یا روده




طرز تهیه خورش فسنجان

مواد لازم:
مرغ پاك كرده: یك عدد
مغز گردو چرخ كرده: نیم كیلو
رب انار: ۴ تا ۵ قاشق سوپ خوری
نمك: به مقدار دلخواه
دستور تهیه:
ابتدا مرغ را پخته سپس گردو را به آن اضافه می كنیم و رب انار به اندازه كه رنگ دلخواهتان به وجود بیاید و روی حرارت ملایم می گذاریم تا آهسته بجوشد و می گذاریم تا خورش كاملا به روغن بیافتد. در صورت ترش بودن خورش كمی شكر اضافه می كنیم.
توضیح: در صورتیكه آب انار استفاده می كنیم، یكی دو لیوان آب زیادتر می ریزیم. زیرا فسنجان باید با آب بیشتر و مدت طولانی تری بجوشد تا روغن بیفتد.



طرز تهیه خورش میگو ساده

● مواد لازم:
▪ میگو ۱ کیلوگرم
▪ سیب زمینی ۱کیلوگرم
▪ گوجه فرنگی ۲۵۰گرم(رب گوجه ۳قاشق غذاخوری)
▪ نمک به مقدار لازم
▪ فلفل و زرد چوبه به اندازه لازم
▪ ادویه به اندازه لازم
▪ روغن به اندازه لازم
▪ پیاز ۱۵۰گرم
▪ آب لیمو ۲ قاشق غذاخوری
● طرز تهیه:
میگوها را پوست کنده روده پشتی آن را خارج می کنیم. پس از شستن صبر می کنیم تا آب آن گرفته شود .
پیاز را خرد و آن را تا حد طلایی رنگ سرخ می کنیم.ابتدا زردچوبه و سپس میگو ها را به آن اضافه و حدود ۲ دقیقه آن را تفت می دهیم. بعد بقیه مواد را به آن می افزاییم و می گذاریم ۱۰ دقیقه بجوشد سپس سیب زمینی سرخ شده را روی آن می ریزیم




طرز تهیه خورش‌ گل‌ كلم‌ با اسفناج‌

●مواد لازم‌ برای‌ ۴ تا ۶ نفر:
گل‌ كلم‌ متوسط (گل‌ شده‌) پنج‌ لیوان‌
سیب‌ زمینی‌ متوسط: سه‌ عدد
اسفناج‌ پاك‌ كرده‌: یك‌ كیلو
هویچ‌ متوسط: دو عدد
زنجبیل‌ خشك‌: نصف‌ قاشق‌ مربا خوری‌
سیر خردل‌: دو قاشق‌ چای‌ خوری‌
ماست‌ كم‌ چرب‌: یك‌ سوم‌ لیوان‌
آرد سفید: دو قاشق‌ غذا خوری‌
نمك‌: نصف‌ قاشق‌ چای‌ خوری‌
روغن‌ زیتون‌: یك‌ قاشق‌ غذا خوری‌
●طرز تهیه‌:
در یك‌ ماهی‌ تابه‌ بزرگ‌ روغن‌ زیتون‌ را گرم‌می‌كنیم‌ و زنجبیل‌ و سیر را به‌ آن‌ اضافه‌ می‌نمایم‌ وهم‌ می‌زنیم‌ تاكمی‌ نرم‌ شوند. گل‌ كلم‌ گل‌ شده‌ وسیب‌ زمینی‌ پوست‌ كنده‌ و هویچ‌ را كه‌ به‌ شكل‌مكعبی‌ خرد كرده‌ایم‌ به‌ ان‌ اضافه‌ می‌كنیم‌ و به‌مدت‌ پنج‌ دقیقه‌ تفت‌ می‌دهیم‌ سپس‌ آب‌سبزیجات‌ و خردل‌ را می‌جوشانیم‌ و به‌ مواد دیگرمی‌افزایم‌ و در ظرف‌ را می‌گذاریم‌ تا كمی‌ نرم‌شوند.اسفناج‌ را شسته‌ و خرد می‌كنیم‌ و با نمك‌ به‌سبزیجات‌ اضافه‌ می‌كنیم‌ تا حدود پنج‌ دقیقه‌ روی‌حرارت‌ بماند.
در ظرفی‌ ماست‌ و آرد را مخلوط می‌كنیم‌ وداخل‌ سبزیجات‌ می‌ریزیم‌ و حدود دو الی‌ سه‌دقیقه‌ هم‌ می‌زنیم‌ تا كمی‌ غلیظ شود. اكنون‌خورش‌ جا افتاده‌ و اماده‌ سرو است‌.




طرز تهیه خورش مرغ بالتی

درباره زنجبیل
ریشه های غده ای و قطور این گیاه نی مانند از عهد باستان به عنوان ادویه ای مفید در طباخی و طب مورد استفاده قرار می گرفته است. زنجبیل كه امروزه در مناطق استوایی به صورت گسترده ای كشت می شود، خواص به اصطلاح گرمی یا گرمابخشی دارد كه از آن ماده ای بسیار مفید برای دفع انواع سرماخوردگی ها از بدن می سازد ضمن آنكه عفونت ها را پیش از آنكه در بدن مستقر شوند معدوم می نماید. تركیبات ضدعفونی كننده زنجبیل كه به صورت روغن های فرار در آن وجود دارند سیستم ایمنی بدن را فعال می كنند از این رو مصرف زنجبیل در پیشگیری از سرماخوردگی ها، برونشیت ها، عفونت های لوزه و گوارشی موثر است.
در متون پزشكی چینی كه از ۲۰۰۰ سال پیش به جا مانده اند و نیز بسیاری از نسخ قدیمی شرقی به زنجبیل اشاره شده است. در سال ۱۶۰۰ میلادی شخصی به نام لردزوچی زنجبیل را برای اولین بار به انگلستان برد و دوست گیاه شناس او تاثیر مثبت زنجبیل در گرمابخشی را تایید و مصرف آن را برای كمك به سوءهاضمه تجویز می نماید. در گذشته برای كاهش فشار خون بالا خمیری از زنجبیل آسیاب شده با آب سرد تهیه می كردند و آن را روی پیشانی شخص بیمار قرار می دادند اما امروزه افزودن كمی زنجبیل به رژیم غذایی برای رسیدن به چنین نتیجه ای كافی محسوب می شود.
خوردن زنجبیل قلب و سیستم گردش خون را تحریك می كند و موجب ایجاد احساس گرما و سلامتی در بدن شده تولید نشاط و سرزندگی می كند. نوشیدن یك فنجان چای داغ زنجبیل در ابتدای سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، زمان شروع احساس خستگی، سرما و كوفتگی در بدن، موجب افزایش تعریق، پایین آمدن تب و دفع سموم از بدن می شود و حالت زكام را برطرف می كند. زنجبیل در ریه ها به عنوان یك خلط آور نیز اثر می كند و سبب دفع خلط و ترشحات از سینه و تسریع در بهبود عفونت های ریه ای می شود.
در هندوستان برای درمان سرفه در كودكان به آنها دم نوش زنجبیل تازه می نوشانند. زنجبیل پروسه گوارشی را بهبود می بخشد، معده و روده ها را تقویت می كند و ترشح آنزیم های گوارشی را تحریك می كند. زنجبیل اثر مثبتی بر روی بی خوابی دارد به ویژه بی خوابی های دوران بارداری و یا ناشی از مسافرت. زنجبیل سوءهاضمه را برطرف می كند و امعا و احشا را از سموم پاك كرده، نفخ، اسپاسم و گرفتگی روده ها را رفع می كند. تحقیقات نشان می دهند زنجبیل از لخته شدن خون جلوگیری می كند، كلسترول را كاهش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. به علاوه دارای آنتی اكسیدان هایی است كه پروسه پیری را به تعویق می اندازند.
جویدن زنجبیل تازه درد دندان را تسكین می دهد. ماساژ دادن مفاصل دردناك با روغن زنجبیل نیز موجب تسكین درد آنها می شود. اما از آنجا كه زنجبیل به شدت گرمابخش است مصرف آن به افرادی كه طبیعتشان تحمل گرمی را ندارد و یا اشخاصی كه دچار زخم معده و یا روده هستند توصیه نمی شود.
زنجبیل در طباخی ایرانی امروز چندان مورد استفاده نیست اما در بسیاری از كشورها مانند چین، تایلند و هند مصرف فراوانی دارد. در اینجا نمونه ای از یك نوع غذای هندی كه در آن از زنجبیل استفاده شده ملاحظه می كنید.
● خورش مرغ بالتی
▪ مواد لازم:
۳ قاشق سوپخوری روغن مایع
۳ عدد پیاز متوسط خلال شده
۳ عدد گوجه فرنگی متوسط
۱ قطعه ۵/۲ سانتی دارچین نكوبیده
۲ عدد دانه هل
۴ دانه فلفل سیاه درسته
نصف قاشق چایخوری زیره سیاه
۱ قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده
۱ قاشق چایخوری سیر رنده شده
نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز
۱ قاشق چایخوری نمك
۱ عدد مرغ حدود ۱ تا ۵/۱ كیلوگرمی خرد شده به ۸ قطعه و پوست گرفته
(در صورت تمایل می توانید از ۶۷۵ گرم گوشت مرغ بدون استخوان و خرد شده استفاده كنید)
۲ قاشق سوپخوری ماست
۴ قاشق سوپخوری آبلیمو
۲ قاشق سوپخوری گشنیز خرد شده
۲ عدد فلفل سبز خرد شده
روغن را در تابه بزرگ و گودی داغ كنید. پیاز را در روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی شود. گوجه فرنگی ها را ابتدا نصف كنید و سپس به صورت برش های نازك خرد كنید. گوجه فرنگی ها را به پیاز اضافه كنید و چند دقیقه تفت دهید سپس دارچین و هل، فلفل سیاه، زیره، زنجبیل، سیر، فلفل قرمز و نمك را اضافه كنید. حرارت اجاق را كم كنید و مواد را ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید.
قطعات گوشت مرغ را دو تا دو تا اضافه كنید و هر دو قطعه را حدود ۷ دقیقه تفت دهید تا كاملاً به مواد خورش آغشته شود و سپس دو قطعه بعدی را اضافه كنید. حدود یك استكان آب به غذا اضافه كنید و در تابه را ببندید. بگذارید غذا با حرارت كم حدود ۳۰ دقیقه بپزد تا گوشت مرغ كاملاً پخته شود. در صورت نیاز ممكن است كمی آب اضافه كنید. ماست را به خورش بیفزایید و خوب مخلوط كنید سپس در ظرف را ببندید و بگذارید با حرارت كم ۱۵ دقیقه دیگر بپزد. سپس آبلیمو، گشنیز و فلفل سبز را اضافه كنید و پس از ۲ دقیقه با برنج و یا به صورت خوراك سرو نمایید.

سپیده سلیمی



طرز تهیه خورش ریواس

مواد لازم:

ریواس ۱ کیلو
گوشت گوسفند نیم کیلو
پیاز ۲ عدد
شکر ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و روغن به مقدار کافی
نعنا ۲۰۰ گرم
جعفری ۲۰۰ گرم

پیاز ها را خرد کرده و در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شوند. گوشت را ریز ریز کرده و با پیازها مخلوط می کنیم و سرخ می کنیم تا وقتی که رنگ آن عوض شود . ۲ تا ۳ لیوان آب جوش به آن اضافه می کنیم و می گذاریم تا در حرارت متوسط برای ۴۵ دقیقه بجوشد. ریواس ها را با دقت می شوییم و آنها را به قطعات ۳ سانتیمتری می بریم . نعنا و جعفری را به خوبی ریز می کنیم و در روغن سرخ می کنیم . ریواس ، نعناع ، جعفری ، شکر ، نمک و فلفل را به گوشت اضافه می کنیم و می گذاریم برای ۱۰ دقیقه بجوشد . خورش آماده سرو است.

البته باید دقت کنیم تا ریواس ها خیلی نرم نشوند .





طرز تهیه خورش آلو و اسفناج

مواد لازم :
نیم كیلوگوشت گوسفند
یك كیلو اسفناج
آلو برقانی۱۵۰ گرم
پیازسرخ شده ۲ قاشق سوپخوری
آبلیمو یا آب نارنج به مقدار كافی
نمك و فلفل به مقدار كافی
طرز تهیه :

گوشت را چند تكه كرده ، می شوییم و كمی تفت می دهیم. سپس آن را همراه با ۲ لیوان آب ، پیازسرخ شده و آلوبرقانی با حرارت ملایم می پزیم . اسفناج را بعد از پاك كردن ، كمی خرد می كنیم و در روغن تفت می دهیم .
بعد از پختن گوشت، اسفناج را به آن اضافه كرده و صبر می كنیم تا خورش با ترشی و نمك وفلفل جا بفتد.

نكات تغذیه ای :
۱- اسفناج منبع خوبی ازاسید فولیك است به همین دلیل مصرف آن برای خانم های باردار مفید می باشد.
۲- اسفناج دارای هر سه ویتامین بتا– كاروتن ، EوC می باشد كه هر سه دارای خاصیت آنتی اكسیدانی هستند و باعث پیشگیری از انواع سرطان و ناراحتی قلبی – عروقی می شوند.
۳- مواد لعابی اسفناج برای مخاط و مفاصل بدن لازم است.
۴- اسفناج به علت دارا بودن منیزیم ، خاصیت ضد سرطانی داشته و گلبول های خون را افزایش می دهد.
۵- نكته مهم در پختن اسفناج این است كه نباید آب آن را دور ریخت، زیرا منیزیم در آب آن موجود است.
چهارگروه از افراد بایستی از مصرف اسفناج خود داری كنند:
۱- مبتلا یان به بیماری كبد
۲- كسانی كه درد مفاصل و روماتیسم دارند
۳- كسانی كه سنگ كلیه دارند
۴- مبتلایان به ورم معده یا روده
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 238
  • کل نظرات : 82
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 391
  • آی پی امروز : 121
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 191
  • باردید دیروز : 300
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 732
  • بازدید ماه : 732
  • بازدید سال : 26,633
  • بازدید کلی : 643,146
  • لوگوی دوستان
    AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان