loading...
کدبانو
محسن بازدید : 1317 شنبه 24 دی 1390 نظرات (0)

طرز تهیه بهترین آبگوشت و آش  15 نوع

http://www.nab100.com/product/abgusht.jpg

طرز تهیه آبگوشت با آب انار

● مواد لازم ( برای ۵ یا ۶ نفر)
گوشت سردست نیم كیلو
پیاز متوسط دو عدد
نخود و لوبیا سفید یك فنجان
فلفل سبز ریزچند عدد
سیب زمینی استانبولی ۲۵۰ گرم
آب انار۱ لیوان
رب گوجه فرنگی یك قاشق سوپخوری
نمك و فلفل وزردچوبه به میزان كافی
● طرز تهیه:
گوشت را پس از پاك كردن و شستن، چند تكه كرده و با پیاز خرد شده و روغن كمی تفت دهید. نخود و لوبیا را از قبل خیس كنید. بعد از خیس خوردن، آنها را با زردچوبه و ۲ لیوان آب داغ روی شعله ملایم بپزید. رب گوجه فرنگی را كمی تفت دهید. سپس آب انار، سیب زمینی، نمك و فلفل را اضافه كنید. پس از آماده شدن غذا، آن را سرو نمایید.
● نكات تغذیه ای:
▪ در تهیه این آبگوشت از آب انار استفاده شده است. انار دارای خواص بسیاری است و حتی در احادیث هم بر خوردن آن تأكید شده است. از جمله خواص آن می توان موارد زیر را نام برد :
۱- انار خون را تصفیه كرده و تقویت كننده قلب است.
۲- انار اشتها آور است وبهتر است قبل از غذا مصرف شود.
۳- انار در رفع اوره و كلسترول ، دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهمی را ایفا می كند.
۴- مصرف انار شیرین، ایجاد شادی نموده و رنگ رخسار را باز می كند.
۵- مصرف انار شیرین تقویت كننده كبد می باشد و در معالجه یرقان( زردی) مفید است.
۶- انار ترش و شیرین( ملس) باعث كاهش فشار خون می شود.
۷- مصرف انار در معالجه راشی تیسم، كم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو می بخشد. ازاین رو امام صادق(ع) می فرماید : به كودكان خود انار بخورانید زیرا آنها را زودتر به حد جوانی می رساند.
▪ تذكرات:
۱- انار برای اشخاصی كه دچار یبوست هستند، مضر است.
۲- انار میوه ای سرد است، بنابراین اشخاصی كه سرد مزاج هستند پس از خوردن آن، مقداری آب جوش با نبات بخورند.
۳- انار برای كسانیكه دچار نفخ معده هستند، ضرر دارد. زیاده روی در مصرف انار ترش ایجاد زخم معده می كند.
● مواد لازم:
آرد برنج :یك دوم پیمانه
اسفناج یا برگ چغندر یا سبزی آش :نیم كیلو
گوشت چرخ كرده :نیم كیلو
پیاز:۲ عدد
روغن :۲۵۰ گرم
تخم مرغ :۳ عدد
آبلیمو یا آب غوره یا آب نارنج :مقداری
لپه :یك پیمانه
● دستور تهیه:
پیاز را به صورت خلالهای باریك درآورده و در روغن سرخ می كنیم ، سپس لپه را به همراه ۲ پیمانه آب اضافه كرده و می گذاریم تا بجوشد.پس از ۱۰ دقیقه گوشتها را به صورت كوفته ریز (بدون سرخ كردن )در آن می ریزیم ، سبزی خرد شده و آرد برنج را كه در كمی آب حل نموده ایم ، به مایه آش اضافه می كنیم ، حرارت را ملایم می كنیم تا آش بپزد و كاملا جا بیفتد.در آخر تخم مرغها را با چنگال هم زده و به آش اضافه می كنیم ، با افزودن چاشنی ، آش را از روی حرارت بر می داریم و در ظرف مورد نظر ریخته ، به دلخواه تزیین می كنیم .
گوشت گوسفند : ۵۰۰ گرم
نخود : ۸۷.۵ گرم
لوبیا : ۸۷.۵ گرم
ادویه : ۱ قاشق مربا خوری
زردچوبه : ۱ قاشق مربا خوری
نمک : قدری
غوره : ۲۰۰ گرم
پیاز : ۱ عدد
سیب زمینی : ۳۷۵ گرم
رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق سوپخوری
گوشت گوسفند معمولاً ماهیچه و گوشت سینه را با مقداری دنبه قطعه قطعه کرده با نخود و لوبیا و یک پیاز در دیگ آبجوش بار کنید. همین که به اندازه کافی پخته شد، کف های روی آبگوشت را جمع نموده و دور بریزید . سپس مقداری زرد چوبه و نمک در آبگوشت ریخته ، سیب زمینی ها را پوست کنده در آن بریزید . برای خوش طعم کردن آبگوشت ۲۰۰ گرم غوره در آبگوشت بریزید . بعد از ۲۰ دقیقه به سر میز ببرید .
گوشت گوسفند : ۵۰۰ گرم
نخود : ۱۲۰ گرم
لپه : ۱۲۰ گرم
هویج : ۱۲۰ گرم
سرکه : قدری
شیره : قدری
سیر : قدری
نعناع : قدری
برنج : قدری
ادویه : قدری
نمک : قدری
گوشت نخود و لپه را بار کنید. نیم پز که شد هویج را پوست کنده، حلقه حلقه بریده برویش بریزید. سپس سرکه شیره و نمک و ادویه و کمی برنج رویش ریخته در صورت تمایل، نعناع و سیر داغ هم بدان بیفزائید.
گوشت ماهیچه گوسفندی : ۷۵۰ گرم
تره فرنگی : ۲۰۰ گرم
جعفری ساطوری شده : ۲۰۰ گرم
شنبلیله : ۱۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی : ۱۵۰ گرم
لیمو عمانی : ۵ عدد
روغن : ۴ قاشق سوپخوری
پیاز : ۱ عدد
زردچوبه : ۱ قاشق مربا خوری
فلفل : قدری
نمک : قدری
رب گوجه فرنگی : قدری
گوشت را تکه تکه می کنیم و می شوئیم و با لوبیا و پیاز خرد کرده و ۵ تا ۶ لیوان آب در حرارت ملایم بار می کنیم، تا کمی گوشت بپزد بعد هسته های لیمو را بیرون می آوریم و داخل آن می کنیم سپس سبزی را تمیز و خرد می کنیم و با روغن کمی سرخ می نمائیم و داخل گوشت می ریزیم و می گذاریم گوشت کاملاً بپزد در اواخر طبخ ۵ تا ۶ عدد سیب زمینی پوست گرفته با کمی نمک و فلفل و زرد چوبه به آن اضافه می کنیم.
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۶ نفر کافی است.
گوشت ماهیچه گوسفندی : ۷۵۰ گرم
لوبیا سفید : ۱۰۰ گرم
نخود : ۱۰۰ گرم
گندم : ۳ قاشق سوپخوری
لیمو عمانی : ۵ عدد
روغن : ۴ قاشق سوپخوری
پیاز : ۳ عدد
زردچوبه : ۱ قاشق مربا خوری
فلفل : قدری
نمک : قدری
رب گوجه فرنگی : قدری
مقدار ۲۰۰ گرم لوبیا سفید و نخود را تمیز می کنیم و می شوئیم، سپس گوشت را تکه تکه می سازیم و یک تا دو قاشق سوپخوری گندم پوست گرفته به آنها اضافه می کنیم ، بعد زرد چوبه را اضافه می نمائیم و به هم می زنیم، بعد ۵ تا ۶ لیوان آب سرد داخل گوشت می ریزیم و می گذاریم جوش بیاید، بعد در ظرف را محکم می بندیم و حرارت را ملایم می کنیم، کمی که آبگوشت جوشید و نیم پز شد لیمو عمانی را تکه تکه می کنیم و هسته آن را می گیریم و داخل آبگوشت میریزیم و می گذاریم گوشت کاملاً بپزد، در اواخر طبخ پنج تا شش عدد سیب زمینی اسلامبولی یا پشندی را پوست می کنیم و با کمی نمک فلفل داخل آبگوشت می ریزیم و می گذاریم سیب زمینی بپزد.
می توانیم تمام مواد را در ظرف بکشیم و سر میز ببریم و یا یکی دو قطعه گوشت با دو سه عدد سیب زمینی و کمی گندم با آبگوشت در ظرف بکشیم و بقیه مواد را خوب بکوبیم و گوشت کوبیده تهیه کنیم و در دیس بکشیم. بدیهی است اگر با مقدار آب تعیین شده فوق گوشت نپزد باید مقداری آب گرم به آن اضافه نمود. ممکن است یک قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی به این آبگوشت اضافه کنیم.
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۶ نفر کافی است.
گوشت ماهیچه گوسفندی : ۷۵۰ گرم
نعناع : ۲۰۰ گرم
جعفری ساطوری شده : ۲۰۰ گرم
شنبلیله : ۱۰۰ گرم
لپه : ۱۵۰ گرم
گوجه سبز : ۵ عدد
روغن : ۴ قاشق سوپخوری
پیاز : ۱ عدد
زردچوبه : ۱ قاشق مربا خوری
فلفل : قدری
نمک : قدری
رب گوجه فرنگی : قدری
گوشت را تکه تکه می کنیم و می شوئیم و با لپه و پیاز خرد کرده و ۵ تا ۶ لیوان آب در حرارت ملایم بار می کنیم ، تا کمی گوشت بپزد بعد هسته های گوجه سبزها را بیرون می آوریم و داخل آن می کنیم سپس سبزی (که شامل یک کیلو نعناع و جعفری است) را تمیز و خرد می کنیم و با روغن کمی سرخ می نمائیم و داخل گوشت می ریزیم و می گذاریم گوشت کاملاً بپزد در اواخر طبخ ۵ تا ۶ عدد سیب زمینی پوست گرفته با کمی نمک و فلفل و زرد چوبه به آن اضافه می کنیم . در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۶ نفر کافی است.
هویج : ۲ عدد
کرفس خرد شده : قدری
نخود فرنگی : ۲ قاشق سوپخوری
لوبیا سفید : ۲ قاشق سوپخوری
آب سبزی : ۰.۳ لیتر
آب گوشت : ۰.۷ لیتر
پیاز : ۱ عدد
گل کلم : ۱ عدد
سیب زمینی : ۲ عدد
کره : قدری
شکر : قدری
نمک : قدری
هویج را خرد نموده پیاز و کرفس را حلقه حلقه بریده و به آن کمی نمک و شکر افزوده مدت نیم ساعت در آبگوشت مخلوط با کره روی آتش بپزید. همین که آب بجوش آمد، سیب زمینی ها را خرد کرده با نخود و لوبیا، در آبگوشت بریزید و بگذارید نیم ساعت دیگر بجوشد.
گوشت چرخ کرده : ۷۵۰ گرم
بادمجان : ۳ عدد
روغن : ۱۵۰ گرم
پیاز : ۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق سوپخوری
سیب زمینی استامبولی : ۶ عدد
زردچوبه : ۱ قاشق مربا خوری
فلفل : قدری
نمک : قدری
گوشت را چرخ کرده تهیه می کنیم لپه لازم ندارد گوشت را با یکی دو عدد پیاز رنده شده، کمی نمک و فلفل مخلوط می کنیم و کوفته ریزه درست می نمائیم و ۳ تا ۴ لیوان آب در آن می ریزیم سیب زمینی ها را اضافه می کنیم و بعد از چند جوش بادنجان ها و غوره و رب گوجه و کمی نمک و فلفل و ادویه به آن اضافه می نمائیم بهتر است کوفته را با ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری روغن کمی سرخ کنیم.
گوشت گوسفند : ۵۰۰ گرم
پیاز : ۱ عدد
تره فرنگی : ۱۰۰ گرم
جعفری ساطوری شده : ۱۰۰ گرم
شنبلیله : ۱۰۰ گرم
روغن : ۱ قاشق سوپخوری
لپه : ۷۵ گرم
نیم کیلو گوشت و یکدانه پیاز خرد نموده پس از سرخ کردن در روغن ، در آب بریزید و ان را بار کنید. سپس ۷۵ گرم لپه در آن ریخته به مجرد اینکه لپه و گوشت پخته شد، ۲۰۰ گرم تره، جعفری و شنبلیله (خرد شده) را علیحده در کمی روغن سرخ نموده در آبگوشت بریزید، سپس سه دانه لیمو عمانی را پاک کرده داخل آبگوشت ریخته پس از چند دقیقه سر سفره بیاورید.





طرز تهیه آش جو

جو پوست گرفته  :  ۰.۵ کیلو
برنج  :  ۲۵۰ گرم
کشک  :  ۷۵۰ گرم
تره فرنگی  :  ۷۵۰ گرم
جعفری ساطوری شده  :   قدری
پیاز  :   قدری
لبو  :  ۱ کیلو


اول جو را بار کرده پس از یک‌ساعت، برنج و سبزی را بریزید و بگذارید روی آتش ملایم پخته شود، سپس پیاز را حلقه حلقه نموده آن را با نمک و فلفل و زرد چوبه کمی علیحده سرخ نموده در آش بریزید همین که آش خوب پخته شد، کشک سائیده را بر آن افزوده دیگ را بر زمین بگذارید.
بعد لبوی پخته را به قطعات ریز بریده به همراه نعناع داغ روی آش بریزید.
آرد سفید  :  ۳۷۵ گرم
پیاز  :  ۲ عدد
لوبیا  :  ۱۰۰ گرم
عدس  :  ۱۰۰ گرم
سبزی  :  ۱ کیلو


آرد را با کمی نمک مخلوط نموده در لاوک بریزید سپس آب رویش پاشیده بالش و ورز بدهید تا به‌صورت دانه‌های خشخاش درآید، آن وقت آن را از غربال رد کرده دانه‌های درشتش را گرفته. اسفناج و عدس را در دیگ ریخته بپزید، سپس لوبیا و عدس را که قبلاً بار کرده‌اید در آن ریخته، اماج را در آن بپاشید و هم بزنید تا به یکدیگر نچسبند.
پس از اینکه پخته شد، نمک و پیاز داغ و فلفل و زرد چوبه در آن ریخته بگذارید چند دقیقه دیگر بجوشد سپس آن را سر سفره بیا ورید.
کلم قمری  :  ۱۵۰۰ گرم
برنج  :  ۲۰۰ گرم
پیاز داغ عسلی  :  ۳ قاشق سوپخوری
گوشت چرخ کرده  :  ۵۰۰ گرم
لپه  :  ۷۵ گرم
زردچوبه  :  ۱ قاشق مربا خوری
روغن  :  ۱۵۰ گرم
فلفل  :   قدری
نمک  :   قدری


در صورتی‌که گوشت چرخ شده باشد با کمی نمک و یک عدد پیاز رنده کرده مخلوط می‌کنیم و کوفته ریزه درست می‌کنیم و در کمی روغن سرخ می‌نمائیم در صورتی‌که گوشت مغز ران باشد آن را به شکل قیمه خرد کرده با پیاز سرخ کرده تفت می‌دهیم و مقداری آب می‌ریزیم لپه را نیز اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم با حرارت ملایم گوشت و لپه بپزد (بدیهی است در صورتی‌که کوفته ریزه تهیه کرده باشیم مدت طبخ آن کوتاه‌تر خواهد بود)، بعد کلم را پوست می‌کنیم و خرد می‌کنیم داخل گوشت می‌ریزیم برنج را نیز می شوئیم و با زرد چوبه و نمک و فلفل به گوشت اضافه می‌نمائیم و حرارت را ملایم می‌کنیم و گاهی نیز آش را به‌هم می‌زنیم تا تمام مواد آش پخته شود و کاملاً جا بیافتد‌. موقع کشیدن کمی نعناع داغ نیز روی آن می‌دهیم‌.
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۱۰ تا ۱۲ نفر کافی است.
برنج  :  ۳۷۵ گرم
سبزی آش  :  ۱ کیلو
فلفل  :   قدری
زردچوبه  :   قدری
نمک  :   قدری
آب زرشک  :  ۵ فنجان
لپه  :  ۷۵ گرم
پیاز  :  ۲۷۵ گرم
نعناع  :  ۳ قاشق سوپخوری
گلپر  :   قدری


سبزی آش یعنی تره، جعفری، شنبلیله و اسفناج را پاک کرده آن را خرد نمائید سه کاسه آب در دیگ ریخته سبزیجات و برنج را در آن بپزید، همین که برنج پخته شد و لعاب پس داد‌، یک پیاز درشت را حلقه حلقه بریده در ماهی تاوه سرخ نموده و همراه با زرد چوبه و نمک آن را پس از ریختن آب زرشک، در آش بریزید.
سپس قدری گلپر نرم هم در آش ریخته نعناع داغ را آماده کنید تا آن را روی آش بریزید.
اگر بخواهیم آش آبلیمو یا آش گوجه و یا آش آب نارنج و یا آش آبغوره و یا آش زرشک و یا آش آلو بخارا بپزیم، به‌جای آب زرشک هر یک از مواد مذکور را در آش می‌ریزیم تا آش مطلوب به‌دست آید.
آرد سفید  :  ۱.۵ کیلو
نمک  :   قدری
چغندر  :  ۱ کیلو
اسفناج  :  ۱ کیلو
تره فرنگی  :  ۰.۵ کیلو
جعفری ساطوری شده  :  ۰.۵ کیلو
زردچوبه  :  ۳۵ گرم
فلفل  :  ۱ قاشق مربا خوری
زعفران  :   قدری
نخود  :  ۳۰۰ گرم
لوبیا سفید  :  ۳۰۰ گرم
لوبیا قرمز  :  ۳۰۰ گرم
عدس  :  ۳۷۵ گرم
پیاز  :  ۰.۵ کیلو
روغن  :  ۳۷۵ گرم
نعناع  :  ۵ قاشق سوپخوری
گوشت گوسفند  :  ۷۵ گرم
شاید تهیه آش رشته در قدیم دشوار بود زیرا رشته آن در منزل تهیه می‌شد و درست کردن آن مهارت لازم داشت ولی امروزه که رشته آماده در تمام خواربار فروشی‌ها ویا سوپر مارکت‌ها یافت می‌شود تهیه آش رشته بسیار ساده است‌. در زیر دو روش مختلف برای تهیه آش رشته آمده.
روش اول تهیه آش رشته:
لوبیا سفید و لوبیا قرمز و عدس را بار کرده چغندر را قطعه قطعه نموده با حبوبات بپزید، سپس یک کیلو اسفناج یا برگ چغندر و یک کیلو تره و جعفری را پنج کاسه آب در ظرف جداگانه پخته با حبوبات مخلوط نمائید. آنگاه پیاز را در ۲۲۵ گرم روغن سرخ کرده ۳۵ گرم زرد جوبه و یک قاشق مربا خوری فلفل و مقداری نمک با آن مخلوط کنید سپس رشته‌ها را که قبلاً از آرد گندم درست کرده‌اید آهسته آهسته در دیگ ریخته و با چوب نازک آن را هم بزنید تا رشته‌ها خمیر نشود. همین که رشته‌ها پخته شد‌، نعناع داغ را در ۱۵۰ گرم روغن حاضر نموده نصف آن را در آش ریخته و نصف دیگرش را پس از کشیدن آش در ظرف روی آش بریزید‌. برای افزودن طعم آش مقداری قیمه سرخ کرده‌، با زعفران مخلوط نموده روی آش بریزید‌، اگر هم مایلید می‌توانید قدری کشک هم در آش بریزید‌.
روش دوم تهیه آش رشته:
حبوبات را که قبلاً خیس کرده‌ایم با پیاز سرخ کرده (که ممکن است کمی زرد چوبه به آن زده باشیم) می‌گذاریم کاملاً بپزد بعد سبزی را تمیز و خرد می‌کنیم و داخل حبوبات پخته شده می‌ریزیم و می‌گذاریم سبزی‌ها بپزند، سپس دو قاشق سوپخوری آرد را در کمی آب سرد حل می‌کنیم داخل آش می‌ریزیم و مرتباً به‌هم می‌زنیم رشته را در آش می‌ریزیم و می‌گذاریم آهسته بپزد ولی رشته نباید خرد شود، بعد آش را از روی آتش برمی‌داریم و با کشک مخلوط می‌کنیم در سوپخوری می‌کشیم و روی آن را با کمی کشک ساده و پیاز سرخ کرده و نعناع داغ تزئین می‌کنیم (آش رشته را با قیمه نیز می‌توان صرف نمود).
سبزی آش شامل : تره، جعفری، اسفناج، شبت، گشنیز است

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 238
  • کل نظرات : 82
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 391
  • آی پی امروز : 142
  • آی پی دیروز : 160
  • بازدید امروز : 400
  • باردید دیروز : 438
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,679
  • بازدید ماه : 1,679
  • بازدید سال : 27,580
  • بازدید کلی : 644,093
  • لوگوی دوستان
    AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان